Prenumerera

Sidor

Kategorier

Arkiv

Svenska e-handelskommersen

Postat i Online shopping kl. 05:48 16 Jan | Kommentarer (0) |

Det har visat sig att online shopping är en del av det dagliga livet i de nordiska regionerna. Alla olika åldersgrupper handlar online och de har alla haft en uppgång under de senaste tre åren. E-handeln i Sverige står idag för 6 % av den totala detaljhandeln. Totalt spenderade svenska konsumenter

€ 4170000000 på produkter som köptes på nätet under 2013. Mestadels är det människor som bor i huvudstaden (Stockholm) som handlar via webben, men online-inköpen ökade också senaste året så mycket som 29 % för de som bor på landsbygden.

E-handeln i Sverige är utbredd, tack vare den postordertradition som vi har och våra väldigt starka detaljhandelsvarumärken. Enligt uppgifter som samlats in har Sverige cirka 8,7 miljoner Internetanvändare, som står för 94 % av den totala befolkningen. Nästan tre av tio svenskar beställer något på nätet minst en gång i månaden och nästan tre av fyra svenska hushåll, med tillgång till Internet, har beställt något på nätet under de senaste tolv månaderna. De mest populära produktkategorierna i svensk e-handel är hemelektronik, böcker, kläder och skor. Hem och möbler är också mycket populärt.

 

Många tycker om att handla på nätet på grund av lättillgängligheten. Det är enkelt att jämföra priser och kontrollera kvalitet. Inte sällan har sighterna tyck-till-forum där nöjda och eventuella icke-nöjda konsumenter har chans att få sin röst hörd. Är varan du tänker köpa prisvärd eller inte? Håller varan den kvalitet som leverantörer lovar i beskrivningen?

En annan stor anledning till att svenskarna handlar online är också att det förenklar processen – här kan du enkelt jämföra priser och på grund av att de är just nätbutiker, krävs inte lika mycket personal, vilket gör att det blir billigare att handla på nätet än att köpa i butik. Dessutom kan du själv bestämma vilken tid på dygnet du vill göra dina inköp på. Det finns inga öppettider! Är du en nattuggla, sitt uppe på småtimmarna och gör dina beställningar. En annan positiv aspekt på detta sätt att konsumera är att du får en helt annan överblick av utbudet på marknaden. Bara genom några enkla knapptryckningar kan du jämföra, väga för och emot, kanske lyckas med att finna både ett, två och tre par byxor, som alla bjuds ut till riktigt bra pris. Du kanske väljer att köpa alla tre?

 

När det kommer till att betala för sin vara finns det tre vanliga betalningsmetoder; kort, faktura och internetbank. Kortbetalning är den metod som är allra vanligast. Enligt undersökningar föredrar kvinnor att betala med faktura, medan männen väljer kortköp.

Att online-shopping ökar så lavinartat beror också på att det blir allt vanligare att konsumenterna använder sig av sina mobila enheter när det handlar på nätet. Man ser nästan en fördubbling på ett år, där de flesta ligger i årsgruppen 35-54. Men det visar sig att samtliga åldersgrupper använder sig av sina telefoner eller plattor för e-handel. Anledningen är självklar, det är enkelt och bekvämt och du kan göra det vart du än befinner dig, så länge som du har en uppkoppling till internet. Många sitter exempelvis och gör sina inköp på tåget mellan arbetsplatsen och hemmet, alternativt på lunchrasten eller i väntrummet hos tandläkaren. När du kommer hem trött och kanske lite gnällig efter en hård arbetsdag, har du ett val att stanna hemma och ta det lugnt eller göra andra sysslor. Detta i stället för att direkt jaga ut i butikerna och trängas med andra människor. Efter ett par dagar kommer din beställning antingen direkt hem till din brevlåda eller upphämtas av dig på närmaste postkontor. Bara genom att göra några klick på din mobila enhet har du plötsligt sparat många, många timmar. Du är glad och nöjd eftersom att du kanske hittat bästa märkeskläderna online.

Men vad händer om du inte är nöjd? Butiken har kanske skickat fel storlek, du har kanske till och med beställt fel storlek. Färgen överensstämmer inte med vad du hade tänkt dig? Eftersom online-shopping är så pass vanlig idag och icke-nöjda kunder lätt sprider sitt missnöje på webben, är många butiker väldigt tillmötesgående när det gäller returer. Det är dock viktigt för dig som konsument att kolla upp denna möjlighet innan du lägger en beställning.

Världen krymper. Hela världens utbud ligger för dina fötter. Finns inte din favoritbutik i ditt lokala köpcenter, finner du den istället hemma i ditt vardagsrum eller på bussen. Härligt, härligt, men kanske också för plånboken lite farligt.

Annons:

Kommentarer

Skriv En Kommentar